AriPesonen1

INF-sopimus - Venäjän ydinkärki-Iskanderien on syytä huolettaa myös Suomea

  • Kuva 1. Uusittu ydinasevarasto Kaliningradin Tškalovskin sotilaslentokentän vierellä noin 8 kilometrin päässä Kulikovossa.
    Kuva 1. Uusittu ydinasevarasto Kaliningradin Tškalovskin sotilaslentokentän vierellä noin 8 kilometrin päässä Kulikovossa.
  • Kuva 2. Maanlainen ja raskaasti aidattu varastoalue kuvassa 1 esitetyn ydinasevaraston läheisyydessä.
    Kuva 2. Maanlainen ja raskaasti aidattu varastoalue kuvassa 1 esitetyn ydinasevaraston läheisyydessä.
  • Kuva 3. Toinen maanlainen ja raskaasti aidattu varastoalue kuvassa 1 esitetyn ydinasevaraston läheisyydessä.
    Kuva 3. Toinen maanlainen ja raskaasti aidattu varastoalue kuvassa 1 esitetyn ydinasevaraston läheisyydessä.
  • Kuva 4. Venäjän on rakentanut uuden P-800 Oniks -ohjuksien ja Bastion-rannikkopuolustusjärjestelmän lähelle Donskojetta.
    Kuva 4. Venäjän on rakentanut uuden P-800 Oniks -ohjuksien ja Bastion-rannikkopuolustusjärjestelmän lähelle Donskojetta.
  • Kuva 5. Uudisrakentamisen alla oleva ydinasevarasto Kaliningradin Tškalovskin sotilaslentokentän vierellä (vastaa kuvaa 1).
    Kuva 5. Uudisrakentamisen alla oleva ydinasevarasto Kaliningradin Tškalovskin sotilaslentokentän vierellä (vastaa kuvaa 1).
  • Kuva 6. Iso-Britanniassa risteilyohjuksien vanha bunkkerialue. Bunkkerien rakennustapa lännessä ja Venäjällä on samanlaista.
    Kuva 6. Iso-Britanniassa risteilyohjuksien vanha bunkkerialue. Bunkkerien rakennustapa lännessä ja Venäjällä on samanlaista.
  • Kuva 7. Iskander-ohjukset ovat modulaarisia, jolloin ohjuksen taistelukärki voidaan vaihtaa tarpeen mukaan nopeasti.
    Kuva 7. Iskander-ohjukset ovat modulaarisia, jolloin ohjuksen taistelukärki voidaan vaihtaa tarpeen mukaan nopeasti.
  • Kuva 8. 500 ja 2 000 kilometrin rajaviivat Venäjän maarajoista osoittavat Venäjän ohjusten vaarallisuutta Euroopalle.
    Kuva 8. 500 ja 2 000 kilometrin rajaviivat Venäjän maarajoista osoittavat Venäjän ohjusten vaarallisuutta Euroopalle.

Käsittelin Venäjän maanalaisten asevarastojen ja ydinasevarastojen rakentamista Muurmanskin alueella ja Leningradin alueella Ylä-Laukaassa kirjoituksessa otsikolla ”Venäjä rakensi uudet ydinasevarastot kiinni Suomen ja Norjan rajaan” (US-blogi 11.10.2018)

Tässä kirjoituksessa käsittelen Venäjän vastaavia uusia rakennustoimia Kaliningradin alueella. Selvittelen myös Venäjän uusia ydinkärjillä varustettavissa olevia Iskander- ja Kalibr-ohjuksia, jotka ovat nyt osaltaan romuttamassa INF-sopimusta.

Vastauksia vaille olevia kysymyksiä tällä hetkellä on, missä vaiheessa ydinkärkien sijoittaminen kyseisiin ohjuksiin on Venäjällä menossa? Miten Venäjän meneillään olevat maanalaisten asevarastojen mittavat rakennustyöt lähialueillamme liittyvät ohjuksiin ja ydinaseisiin?

Sain edellisestä kirjoituksesta palautetta sähköpostilla Tukholman kansainvälisestä rauhantutkimusinstituutista (Sipri) sekä Federation of American Scientists -järjestön (FAS) The Nuclear Information -osastolta (The Nuclear Information Project)  Washingtonista. Järjestöillä on yhteistyötä keskenään. Oli suuri yllätys, että blogi oli luettu myös maailmalla, ilmeisemmin konekäännöksellä ja valokuvien perusteella. Kirjoituksissani on paljon englannin- ja venäjänkielisiä lainauksia, minkä johdosta Google-haku listaa kirjoituksiani myös ulkomailla.

FAS:n edustajan mukaan esitykseni ja johtopäätökseni Venäjän ydinasesijoituksista Murmanskin alueella ovat oikeita, sen sijaan Leningradin alueella Ylä-Laukaassa hänen mukaan ei olisi ydinaseita toistaiseksi sijoitettuna niin kuin epäilin.

                                                                                            ****

Venäjä on rakentanut uusia maanalaisia asevarastobunkkereita myös Kaliningradin alueelle vastaavasti kuin Murmanskin alueelle ja Leningradin alueella Ylä-Laukaassa.

Rakennustyöt näillä alueilla ovat pääosin alkaneet vaiheittain vuoden 2013 jälkeen ja jatkuvat edelleen Muurmanskin ja Kaliningradin alueella.

Rakennustyöt ovat sinänsä olleet tiedossa ja pääteltävissä Venäjän puolustusta käsittelevien asiakirjojen perusteella, joista laaja-alaisin on ehkä Venäjän vuosia 2011-2020 käsittelevä GPV-2020-puolustustyöohjelma (Государственная программа вооружения, ГПВ-2020).

GPV-2020:ssä kyse on varusteluohjelmasta. Jos tuo ohjelma kiinnostaa enemmän, voi käydä lukemassa englanninkielisiä referaatteja esimerkiksi täältä tai täältä. Venäjällä on ollut toisaalta toimitusaikatauluongelmia ja toisaalta rahoitusongelmia, joiden johdosta ohjelmaan kirjattujen tavoitteiden toteutusaikaa on pidennetty 2020-luvun puoliväliin (ГПВ 2018-2025).

Kaliningradin viimeaikaisia rakennustoimia uutisoi viime viikolla CNN kirjoituksessa otsikolla ”New satellite images suggest military buildup in Russia's strategic Baltic enclave”, vapaasti suomennettuna ”Uudet satelliittikuvat viittaavat sotilasrakentamiseen Venäjän strategisessa etuvartiossa Itämerellä” (CNN 17.10.2018).

CNN:n juttua referoivat Suomessa mm. Yle (Yle 18.10.2018), Helsingin Sanomat (HS 18.10.2018) ja MTV3 (MTV3 19.10.2018).

Federation of American Scientistsin Nuclear Information Project -työryhmän mukaan sekä myös CNN:n mukaan Venäjä on suorittanut Kaliningradin alueella rakennustöitä jo kylmän sodan aikaan rakennettuihin ydinasevarastoihin liittyen sekä nyt uusiin ohjusvarastoihin liittyen:

  • Ydinasevarasto Kaliningradin (Калининград) Tškalovskin (Чкаловск, Google-map-01) sotilaslentokentän vierellä noin 8 kilometrin päässä Kulikovossa (Куликово) 54°50'13.6"N 20°21'14.2"E (54.837098, 20.353937) -karttapisteessä (Google-map-02, kuva 1). Alueella ovat vastaavat maanlaiset ja raskaasti aidatut varastoalueet myös 54°49'48.1"N 20°27'10.0"E (54.830036, 20.452764) -karttapiteessä (Google-map-03, kuva 2) ja 54°49'55.9"N 20°29'15.4"E (54.832198, 20.487618) -karttapisteessä (Google-map-04, kuva 3).

Venäjän on rakentanut myös P-800 Oniks -ohjuksiin (Комплекс П-800 / 3К55 Оникс / Яхонт) ja Bastion-rannikko-ohjuspuolustusjärjestelmään (К-300 Бастион) perustuvan rannikkopuolustusjärjestelmän lähelle Donskojetta (Донское) 54°56'32.3"N 19°58'19.9"E (54.942300, 19.972200) -karttapisteeseen (Jandeks-map-05, kuva 4).

Venäjän Kaliningradin alueella olevat Iskander-ohjukset, joita hallinnoi 152. kaartiohjusprikaati Tšernjahovskissa (Черняховск) sotilasyksikkötunnuksella 54229 (152-я гвардейская ракетная бригада tai 152-я гвардейская ракетная Брестско-Варшавская орд. Ленина, в/ч 54229), löytyvät 54°38'16.8"N 21°49'35.8"E (54.638000, 21.826600) -karttapisteestä (Google-map-06) ja 54°38'57.2"N 21°49'25.2"E (54.649207, 21.823658) -karttapisteestä (Google-map-07). Uudet juuri valmistuneet varastorakennukset ovat °38'57.2"N 21°49'25.2"E (54.649207, 21.823658) -karttapisteessä.

Kaliningradin sotilassatama, jota käyttävät sekä ne sukellusveneet että ne pinta-alukset, jotka ovat varustettavissa myös ydinlatauksilla aseistettavilla ohjuksilla, sijaitsee Baltijskissa (Балтийск) 54°38'18.4"N 19°55'20.0"E (54.638442, 19.922231) -karttapisteessä Google-map-08).

Venäjän Itämeren laivastolla (Балтийский флот ВМФ России ja Сводная таблица по ВМФ России 2018) on tällä hetkellä kolme sota-alusta, jotka kykenevät kuljettamaan sellaisia Kalibr-ohjuksia, jotka olisivat varustettavissa myös ydinkärjin: B-227 Viborg -sukellusvene (Б-227 Выборг, пр. 877) sekä Bujan M -luokan ohjusristeilijät Zelenij  Dol ja Serpuhov (Зелёный Дол ja Серпухов, пр.21631). Ydinkärkeä kuljettamaan kykenevä Kalibr-ohjustyyppi on 3M14 (3М-14), josta enemmän myöhemmin.

Lisäksi Venäjällä on pienellä Kaliningradin alueella peräti noin puolentusinaa eri paikkoihin hajasijaittuina S-300- ja S-400-ilmatorjuntohjusjärjestelmiä.

Venäjä on siis uudistanut Kaliningradin alueella ydinaseiden maanalaisen säilytysluolan Kulikovossa (Куликово) 54°50'13.6"N 20°21'14.2"E (54.837098, 20.353937) -karttapisteessä (Google-map-02). Kuva 5 on otettu rakennusaikana päivämäärällä 1.10.2016, kuvalähde FAS 18.6.2018. Tuota kahden vuoden takaista kuvaa vastaa nyt kuva 1 ja Google-map-02-karttapiste.

Vastaavasti kuin Murmanskin alueella, Venäjä on rakentanut ja rakentaa edelleen myös Kaliningradiin laajat bunkkerialueet. Murmanskin alueella Gadžijevossa (Гаджиево, Google-map-09) bunkkerialue käsittää kymmenen bunkkeria ja Štšukozerossa (Шукозеро, Google-map-10) noin 40 vastaavalla periaatteella rakennettua bunkkeria. Kaliningradissa bunkkerialue käsittää 41 maanlaista bunkkeria Prohladnojen (Прохладное) vierellä (Google-map-11). Niin Gadžijevon kuin myös Prohladnojen ja Štšukozeron bunkkerit ovat vielä rakennustyön alla satelliittikuvien ottohetkellä.

Kun katsoo venäläisbunkkerien rakennustyyliä lastaustaskuineen ja kun vertaa bunkkereita länsimaissa vastaavalla tavalla rakennettuihin (kuva 6), kyse lienee ohjusten kantorakettien ja myös konventionaalisten taistelukärkien varastoista. Kuvassa 6 on esitetty Iso-Britanniassa maalta laukaistavien BGM-109G Gryphon -risteilyohjuksien tukikohta Molesworthissa vuodelta 1989. Kyseiset ohjukset tuhottiin INF-sopimuksen edellyttämänä.

Kaliningradin Prohladnojen alueelta Venäjä on parantanut kulkuyhteyttä vajaan 20 kilometrin päässä olevalle Tškalovskin (Чкаловск, Google-map-12) Itämeren laivaston sotilaslentokentälle mm. uudella liittymällä. Tškalovsk on Tupolev Tu-22 -pommittajien kotikenttä ja Google-map-13-kuvassa on näkyvissä kolme Tupolev Tu-22 -pommittajaa. Tškalovskin lentotukikohdan vierelle on rakennettu myös uusi junaradan raidepisto ja maantieliikenneyhteys kiinni lentokenttään (Google-map-14). Tupolev Tu-22 -pommittaja on myös ydinasepommittaja.

Tškalovsk on siis sotilaslentokenttä, ei siviililentokenttä. Junaraidepistoakaan ei siis ole rakennettu siviilikäyttöön.

Prohladnojen alueen läheisyydessä on myös kaksi muuta jo kylmän sodan aikaan rakennettua ja vahvasti aidattua sotilasaluetta maanlaisine rakenteineen, mutta kyseisten alueiden käyttötarkoitus ei ole tarkasti tiedossa (Google-map-15 ja Google-map-16).

                                                                                            ****

Mistä Venäjän bunkkerirakentamisesta ja ohjusvarustelusta on kysymys? Onko meidän syytä olla huolestunut ennen kaikkea Venäjän ydinasevarustautumista lähialueillamme? Uhkaako Venäjä meitä suomalaisiakin ydinaseilla?

Kahteen viimeiseen kysymykseen on helppo antaa vastaus: meidän on syytä olla huolestuneita Venäjän ydinasevarustautumista lähialueillamme. Meidän on syytä olla huolestuneita myös Venäjän ohjusvarustautumista lähialueillamme.

Venäjä rakentaa nyt länsirajalleen sotilaallista infrastruktuuria ohjuksia varten. Rakennustoimet saadaan valmiiksi ainakin pääosiltaan tällä puolustustyöohjelman toteutuskaudella vuoteen 2020 mennessä.

Mutta minkälaisia ohjuksia varten Venäjä rakentaa uutta infrastruktuuria Nato-maiden sekä Suomen ja Ruotsin rajoihin kiinni? Nykyisiä ohjuksia varten vai jotain uutta varten?

Venäjä rakentaa uutta sotilaallista infrastruktuuria huomioiden uudet ohjukset, joita se on jo testannut.

U.S. Says Russia Tested Cruise Missile, Violating Treaty” oli uutisotsikko The New York Times -lehden sivuilla pian sen jälkeen, kun Venäjä oli valloittanut Ukrainalta Krimin (The New York Times 28.7.2014). Vapaasti suomennettuna: ”Yhdysvallat sanoo Venäjän testanneen risteilyohjusta rikkoen INF-sopimusta”.

INF-sopimus (INF Treaty 8.12.1987) kieltää 500-2 500 kilometriä (300-3 400 mailia) kantavat maalta laukaistavat sekä ydinkärjillä että konventionaalisilla kärjillä varustetut risteilyohjukset. Sopimus kieltää ohjusten testaamisen, tuottamisen ja hallussapidon. Yhdysvallat syytti tiettävästi tuolloin vuonna 2014 ensi kertaa julkisesti Venäjää julkisesti INF-sopimuksen rikkomisesta. Venäjälle asia oli tehty diplomaattiteitä pitkin tiettäväksi jo aikaisemmin.

Russia first began testing the cruise missiles as early as 2008, according to American officials, and the Obama administration concluded by the end of 2011 that they were a compliance concern. In May 2013, Rose Gottemoeller, the State Department’s senior arms control official, first raised the possibility of a violation with Russian officials.

Vapaasti suomennettuna:

Yhdysvaltalaisvirkamiesten mukaan Venäjä aloitti risteilyohjustestaukset jo vuonna 2008, ja Obaman hallinto päätti vuoden 2011 lopulla, että testaukset koskivat [INF:n] sopimuksenmukaisuutta. Toukokuussa 2013 ulkoministeriön vanhempi asevalvonnan virkamies Rose Gottemoeller otti ensikertaa esille mahdollisen sopimusrikkomuksen esille Venäjän viranomaisten kanssa.”

Venäjä oli tehnyt ensimmäiset INF-sopimusta rikkovat ohjustestit siis jo vuonna 2008, mutta Yhdysvallat oli tietoinen noista sopimuksenmukaisuutta loukkaavista testeistä ja muusta ohjuskehittelystä sotilastiedustelun kautta vasta vuoden 2011 lopulla. Saman tien Obaman hallinnossa oli tehty vuonna 2011 johtopäätös, että Venäjä rikkoo INF-sopimusta. Nato-maita asiassa oli informoitu tammikuussa 2014 (The New York Times 20.1.2014)  ja siis jo ennen Venäjän Krimin valloitusta.

Muun muassa Yhdysvaltain puolustusministeri Robert M. Gates on julkisuudessa kertonut, että presidentti Putin oli jo vuonna 2007 esittänyt Yhdysvalloille INF-sopimuksesta luopumista (The Guardian 12.10.2007). Venäjä aloitti siis INF-sopimuksen vastaiset ohjustestaukset jo seuraavana vuonna.

Käsittelen seuraavissa luvuissa hieman tarkemmin, mitä Venäjä on tehnyt rikkoen samalla IMF-sopimusta. Venäjän muodostama ohjusuhka sopimusrikkomuksella on todellinen koskien myös Suomea. Uhka koskee maita, jotka ovat kiinni Venäjän länsirajassa lyhimmillään muutaman minuutin ohjuslentoajan päässä. Maiden on syytä esittää paheksunta Venäjän sopimusrikkomukselle ja sen seurauksille.

                                                                                            ****

Ракеты нацелят на Берлин и Варшаву” oli uutiotsikko Ramblerin sivuilla 2015 (Рамблер 24.9.2015). Vapaasti suomennettuna: ”[Iskander-]ohjukset on suunnattu Berliiniin ja Varsovaan”.

Kirjoituksessa olivat mielenkiintoisia tuolloin Venäjän puolustushallinnossa melko korkeassa asemassa olleen kenraalimajuri Sergei Kantšukovin (Сергей Канчуков) kannanotot. Hänen kannanotot kuvastavat hyvin Venäjän puolustushallinnon yleisiä ohjus- ja ydinasekantoja.

Во-первых, мы ответим размещением на своей территории в Калининградской области систем ’Искандер’, и не только с обычными ракетами, но и с ядерными боевыми частями. Второе - возможность размещения в Крыму наших самолетов Ту-22М3, которые способны нести ядерные боеголовки до цели.

Vapaasti suomennettuna:

Ensinnäkin, vastatkaamme Iskander-järjestelmillä meidän Kaliningradin alueella, eikä vain konventionaalisilla ohjuksilla, vaan myös ydinkärjillä. Toinen mahdollisuus on ottaa käyttöön Krimillä Tu-22M3 -pommittajia, jotka kykenevät kuljettamaan ydinpommeja kohteisiinsa.

Ydinaseet tuotiin siis hyvin suorasukaisesti esiin.

Kantšukov vastasi noin, kun toimittaja kysyi, kuinka Venäjä vastaa Naton laajenemiseen ja Naton ohjusten käyttöönottoon. Kolmantena kohtana Kantšukov mainitse lisäksi sotilastukikohdat, joita Venäjän tulee perustaa myös Venäjän ulkopuolelle. Esimerkkinä hän mainitsi Syyrian Latakian.

The Washington Free Beacon -sivuston uutinen samalta ajankohdalta kuvaa hyvin Yhdysvaltain huolta ydinaseiden tuomista INF-sopimuksen kieltäviin ohjuksiin.

The SSC-X-8 test also involved what officials called a ‘nuclear profile’, meaning that the weapon is part of Russia’s strategic nuclear forces.” (The Washington Free Beacon 28.9.2015).

Vapaasti suomennettuna:

SSC-X-8-[ohjus]testi on myös sitä, jota viranomiaset kutsuvat ’ydinaseprofiiliksi’ tarkoittaen, että tämä ase on osa Venäjän strategisia ydinasevoimia.

SSC-X-8-ohjuksista enemmän myöhemmin. Venäjä oli toistamiseen testannut INF-sopimuksen kieltävällä ohjuksella tarkalla päivämäärällä 2.9.2015.

                                                                                            ****

Venäjän puolustusministeri Sergei Šoigu puhui 22. helmikuuta 2017 Venäjän duumassa ja ilmoitti, että Venäjä aikoo perustaa kaksi uutta Iskander-M-ohjuksilla varustettua ohjusprikaatia. Uudet Iskander-M-ohjusjärjestelmät Venäjän armeijalle toimittuna ei sinänsä ole erityinen uutinen, mutta tähän Šoigun ilmoitukseen liittyi poikkeavaa. Kyse on ohjusprikaateista, joilla olisi uudet risteilyohjukset.

Šoigun duuman puheessa ilmoitettu asia oli sinänsä saatettu julkisuuteen jo vuoden 2016 puolella (Statement at the Extended Board Session of the Russian Defence Ministry 22.12.2016) ja samat asiat on kirjattu yleisemmällä taholla varusteluohjelmiin.

Tuo Šoigun julkilausuma englannin kielelle käännettynä kannattaa käydä lukemassa, jotta ymmärtää, mistä kaikesta Venäjän varustelussa on kysymys. Julkilausumassa on hyvin luetteloitu ne asiat, mitä Venäjä oli saanut aikaan vuoteen 2017 mennessä kuluvalla varustelukaudella. Siinä käsitellään myös mm. ydinaseita kuljettavia pommittajia, joita varten on sekä Murmanskin alueella että Kaliningradin alueelle tehty uutta infrastruktuuria: ”Strategic nuclear air force have received 4 modernized aircraft: 2 Tu-160 and 2 Tu-95MS”. 

При необходимости "Искандер" может стрелять высокоточной крылатой ракетой Р-500 ’Калибр’. Это семейство боеприпасов позволяет бороться не только с наземными объектами противника, но и с боевыми кораблями.” on lainaus RIA Novostin tuoreesta uutisjutusta tämän vuoden elokuulta (РИА Новости 2.8.2018).

Vapaasti suomennettuna:

Tarvittaessa Iskander-ohjusjärjestelmä voi laukaista korkean tarkkuuden R-500 Kalibir -risteilyohjuksen. Tämän ohjusperheen avulla voit hyökätä paitsi maastokohteisiin myös merisota-aluksiin.

Jutun otsikko oli ”’Искандер’ против морской угрозы. Новое оружие для борьбы с кораблями НАТО”, vapaasti suomennettuna: ”Iskander[-ohjukset] meriuhkaa vastaan. Uudet aseet taistelemaan Nato-aluksia vastaan”.

Kyse on nimenomaan maalta laukaistavista risteilyohjuksista. Sinänsä tuossa ei olisi mitään, jos ohjusten kantomatka on alle 500 kilometriä INF-sopimuksen mukaisesti, mutta eipä taida olla.

Tuo on toinen pohjimmainen peruskysymys, mikä hiertää syystäkin Yhdysvaltoja. Venäjä voi käyttää erilaisissa laukaisujärjestelmissään ohjuksia, joilla on paljon pitempi kantama kuin mitä INF-sopimus sallii. Toinen pohjimmainen peruskysymys on ohjusten varustaminen ydinkärjillä.

Iskander-risteilyohjukset ja Kalibr-risteilyohjukset ovat samaa perhettä R-500 (9М728) -ohjustuotteella (Комплекс 3К-14 / С-14 Калибр, ракеты 3М-54 / 3М-14). Ohjukset on suunnitellut sama taho, valtiollinen ohjussuunnitteluyhtiö Novator (Новатор). Yrityksen nettisivut ovat varsin vaatimattomat.

Sekä Iskander-ohjukset että Kalibr-ohjukset valmistaa vuonna 2000 perustetun valtionyhtiö Rostehin (Ростех) tytäryhtiö Rosoboroneksport (Рособоронэкспорт).

                                                                                            ****

Iskander-ohjukset ovat modulaarisia, mikä tarkoittaa, että ohjuksen kärki voidaan vaihtaa ohjukseen tarpeen mukaan nopeasti. Kuvassa 7 on esitetty Iskanderin irrallisen taistelukärjen asennus kantorakettiin. Milloin kyseessä konventionaalinen taistelukärki vai milloin ydinkärki, ei ole maallikon selvitettävissä ainakaan kuvien perusteella.

Ohjusjärjestelmän modulaarisuuden perusteella tällaiset järjestelmät voidaan varustaa eri kärjillä milloinka tahansa, melkeinpä missä tahansa ja kuinka nopeasti tahansa. Kärkien vaihto ohjukseen on siis modulaarisuuden suomana nopeaa. Ohjuskoonti tapahtuu kuin Lego-palikoilla kuunaan.

Iskander-ohjuksissa on tällä hetkellä vaihtoehtona viidestä kahdeksaan erilaista taistelukärkeä, joista yksi olisi ydinkärki. Eri lähteissä erilaisten kärkien enimmäislukumäärä on ilmoitettu eri tavoin, mutta viisi kärkeä lienee varmaa. Yksi ohjustyypeistä on risteilyohjus, muut ballistisia.

Risteilyohjuksessa kyse on ensisijaisesti Iskander-K-järjestelmästä (Ракета Р-500 / 9М728 (комплекс Искандер-К)) 9M729- tai 9M728-ohjuksella. Iskanderin risteilyohjuksen erottaa maallikkokin ballistisesta ohjuksesta. Kyse on ohjuksen kantomatkasta, joka on 9M729-ohjuksella suurempi kuin INF-sopimuksen 500 kilometriä, sen sijaan 9M728-ohjuksessa kantomatka on rajattu alle 500 kilometrin.

Ohjus- ja ohjusjärjestelmä lyhenteissä venäjän kielessä kyrillisin aakkosin А (авиационный) tarkoittaa ilmailua (A), М (мобильный) tarkoittaa liikuteltavaa (M), НК (надводные корабли) tarkoittaa pinta-alusta (NK), ПЛ (подводные лодки) tarkoittaa sukellusvenettä (PL), К (крылатые ракеты) tarkoittaa risteilyohjusta (K) ja Э (экспортный) tarkoittaa vientiversiota (E). Iskander-M on siis liikuteltava ohjusyksikkö ja Iskander-K on risteilyohjusyksikkö.

Tammikuussa 2013 Rosteh ilmoitti, että se on luovuttanut kaksi Iskander-M-ohjusjärjestelmää puolustusministeriölle, joita toinen on ballistinen järjestelmä ja toinen risteilyohjusjärjestelmä: ”В составе бригады поставлены два новых типа высокоточных ракет: крылатая и аэробаллистическая. Впервые поставка комплекса осуществлена комплектно.” (Rosteh 1.7.2013). Ohjusjärjestelmien toimittaja oli Rostehiin kuuluva KBM (КБМ). Tuo on ensimmäinen löytämäni maininta risteilyohjuksista Iskander-M-ohjusjärjestelmään liittyen armeijalle toimitettuna.

Venäjä käytti em. risteilyohjusta Iskander-M-ohjusjärjestelmässä vuonna 2014 Vostok-2014-sotaharjoituksessa (Восток-2014) (Livejournal 22.9.2014). Risteilyohjukset käyvät siis myös M-järjestelmään.

                                                                                            ****

Venäjä ehkäpä vahingossa ilmoitti ne uudet ohjustyypit, jotka herättivät Yhdysvaltain lisämielenkiintoa INF-sopimuksen rikkomisessa todistettuna. Kyse oli Venäjän puolustusministeriön sivuilla olevasta onnittelutervehdyksestä, jossa Novatorin pääjohtaja ja Venäjän ydinaseiden yleissuunnittelija (генеральный конструктор) Pavel Kamnev (Павел Камнев) onnitteli vuonna 2016 70-vuotiasta Kapustin Jarin ohjusten koe- ja laukaisupaikkaa ja sen sotilasyksikköä (4 ГЦМП МО РФ, в/ч 15644) (Министерство обороны Российской Федерации).

Kamnev listasi nettisivuoilla niitä ohjustyyppejä, joita Kapustin Jarissa on viime aikoina testattu: 9М82, 9М82МД, 9М83, 9М728, 9М729, 77Н6-Н, МН-300, 53Т6.

Oliko tuo harkitsematonta, että Venäjä ilmoitti sellaisten maalta laukaistavien ohjusten testauksesta, joilla on jopa 5 000 kilometrin kantama ja jotka ovat INF-sopimuksen vastaisia. Arvioisin, että julkaisu oli pikemminkin vahinko kuin tarkoin harkittu poliittinen toimenpide.

Näistä ohjustyypeistä eniten mielenkiintoa herättävä on 9М729 (Ракета 9М729), jota nyt käyttää sekä Iskander-М- ja Iskander-K-ohjusjärjestelmä (Комплекс 9К720 Искандер), aikaisemmin vain Iskander-K-järjestelmä. 9М729-ohjustyypin suhteen arvuutellaan, tuleeko sille muita laukaisujärjestelmiä kuin Iskander. 9М728-ohjus (Ракета Р-500 / 9М728) on tosiasiallisesti 9М729-ohjuksen rajoitettu versio, jossa kantomatka on rajoitettu alle 500 kilometrin INF-sopimuksen mukaisesti.

9M729 on muodostettu merellä käytettävän 3M14 Kalibr -risteilyohjuksen (Комплекс 3К-14 / С-14 Калибр, ракеты 3М-54 / 3М-14) pohjalta, jonka kantosäde on kahden ja puolen tuhannen kilometrin luokkaa.

Kalibr-ohjuksissa puolestaan 3M14E-ohjus (3М-14Э) on 3M14-ohjuksen rajoitettu versio, jossa kantomatka on rajoitettu 500 kilometriin. Kyse on ns. Club-sarjan ohjuksista, joiden kantomatkaa on rajoitettu vientiin sekä sopimuksenmukaisuuteen. Vientiversiota kuvastaa E-tunnus (Э).

Venäjän vientiin modifioidut ohjukset on siis merkitty yleisemmin kyrillisillä aakkosilla Э-kirjaimella ja latinalaisella aakkosilla E-kirjaimella (Экспорт, Export). Modifiointi, jolla on varmistettu esim. INF-sopimuksenmukaisuus, on kuitenkin yleensä suoritettu tavalla, mikä mahdollistaa helposti ohjusten takaisinmodifioinnin pitempikantoiseksi. Yksi keino ohjuskantaman säätelyyn kantoraketin polttoainemäärän sääntely.

Edellä mainitut ohjukset ovat siis samakaltaisia ja samaa perhettä. Maalta laukaistava 9M729-tyypin risteilyohjus Iskander-ohjusjärjestelmissä on siis luotu mereltä laukaistavan 3M14 Kalibr -tyypin pohjalta. Ohjustuotannossa pyritään käyttämää samoja ohjuksia maalla, merellä ja ilmassa.

Venäjällä on siis nyt kaksi Iskander-ohjuksiin käypää risteilyohjustyyppiä: 9М728 (SSC-7)  ja 9М729 (SSC-8) sekä 3M14 Kalibr (esim. SS-N-30A).

Länsimaissa käytetty SSC-8-ohjuskoodi oli ennen SSC-X-8, mutta nyttemmin Yhdysvallat on poistanut koodista X-kirjaimen, koska se katsoo 9M729-tyypin ohjuksen olevan jo toiminnallisen eikä enää kehitteillä oleva järjestelmä. Nettiaineistossa käytetään edelleen paljon X-kirjainta.

Tuolla SSC-8- tai SSC-X-8-ohjuskoodilla tarkoitetaan siis 9М729-tyypin ohjuksia. Yhdysvaltaiset sotilaslähteet ovat arvioineet kyseisen ohjuksen kantomatkaksi jopa 2 000-5 000 kilometriä.

Yhdysvalloilla on merialuksista laukaistavat aina 2 500 kilometrin kantamaan yltävät Tomahawk-risteilyohjukset, joille Venäjällä on vastaavat merialuksista laukaistavat Kalibr-ohjukset. Yhdysvallat ei ole lähtenyt myymään Tomahawk-ohjuksia ulkomaille Iso-Britanniaa lukuun ottamatta. INF-sopimuksessa Yhdysvallat suostui tuhoamaan maalta laukaistavat BGM-109G Gryphon -risteilyohjukset, jotka olivat käytännössä Tomahawk-ohjuksien maalaukaisuversioita. Nyt Venäjän on kehittänyt merialuksista laukaistavien Kalibr-ohjusten maaversiot operatiiviseen käyttöön.

Hieman yksinkertaistettuna ja kulmia oikaisten kyse on siitä, että Venäjä on alkanut modifioida mereltä laukaistavia risteilyohjuksia maalta laukaistavaksi yli 500 kilometrin kantamalla. Toinen asia on ohjusten varustaminen pienen räjäytysvoiman ydinkärjillä taktiseen käyttöön ja tehokkaaksi uhkailuvälineeksi.

Venäjä jatkoi ohjuskehittelyään ja varusteluaan, aloitti salaa Iskander-M-ohjusjärjestelmien käyttöönotolla varustetun 9M729-ohjuksen kanssa. Venäjä on ottanut käyttöön kaksi 9M729-ohjuksilla varustettua sotilasyksikköä prikaateina, joilla siis olisi INF-sopimuksen vastaisia maalta laukaistavia risteilyohjuksia. Kummallakin prikaatilla on käytössään neljä laukaisualustaa. Prikaatit voivat laukaista siis kahdeksan ohjusta putkeen ennen uutta latausta.

Toinen prikaati on Kapustin Jarin ohjusten koe- ja laukaisupaikassa, mutta toisen sijaintia ei ole kerrottu virallisesti. On arvioitu, että se oli 119. ohjusprikaatin (119-я отдельная ракетная бригада) käytössä keskisessä sotilaspiirissä Sverdlovskin alueella (Livejournal 15.4.2017).  Kyseistä linkistä on nähtävissä, millaiseen varastoon laukaisujärjestelmän kulkuneuvot varastoidaan. Noiden kahden prikaatin olemassaolo uutisoitiin Venäjän lisäksi myös Yhdysvalloissa (Ведомости 14.2.2017 ja The New York Times 14.2.2017). Prikaatit ovat siis samoja, joista puolustusministeri Šoigu informoi duumaa 22.2.2017.

                                                                                            ****

Venäjällä ydinaseiden suunnitellusta vastaa Venäjän federaation ydin[ase]keskus (Российский Федеральный ядерный центр), lyhenteenä VNIIEF (ВНИИЭФ). Joidenkin venäläislähteiden mukaan VNIIEF:n oli määrä suunnitella ydinkärjet Iskander-ohjuksiin jo vuoteen 2010 mennessä.

Onko Venäjällä tosiallisesti jo operatiivisessa valmiudessa Iskander- ja Kalibr-ohjuksiin asennettavia ydinkärkiä?

Tuota me emme tiedä, mutta Yhdysvallat varmasti tietää. Tähän viittaa mm. edellä kerrottu The Washington Free Beacon -sivuston uutinen päivämäärällä 28.9.2015.

Venäjä tulee joka tapauksessa ottamaan käyttöönsä lyhyen ja keskimatkan ohjuksiin ydinkärjet, mikäli pysyy ohjelmassaan. Iskander-ohjuksiin asettavien ydinkärkien räjähdystehoksi on ilmoitettu 5-50 kilotonnia. Vertailuna Hirošiman ja Nagasakin ydinpommien räjähdysteho oli 20 kilotonnia. Ydinkärkien käyttöä risteilyohjuksissa rajoittaa myös SALT II -sopimus (SALT II Treaty 18.6.1979).

Ohjusvalmistaja Rosteh ja Venäjän puolustushallinto ilmoittivat vuonna 2017, että uudet päivitetyt Iskander-ohjukset tulevat käyttöön vuonna 2020 (Ростех 11.4.2017). On mahdollista, että ydinkärjet todellisessa operatiivisessa valmiudessa tulevat viimeistään tuohon päivityssarjaan.

Joka tapauksessa Venäjällä nyt meneillään olevassa sotilaallisessa infrastruktuurirakentamisessa, josta tässä kirjoituksessa esittelin Kaliningradin alueen, on asia huomioitu. Itse ohjusvarastot ja ydinasevarastot ovat lähekkäin ja logistisesti koordinoituja sekä Murmanskin alueella että Kaliningradin alueella huomioiden ydinpommittajien sotilaslentokentät, sotilassatamat ja ohjuslaukaisualueet.

Venäjä säilyttää ydinkärkiä erillään itse ohjuksista varastointialueilla. Varastosijainteja ei tehdä kallioperän perusteella vaan ensisijaisesti logistiikan perustella (lentokenttien ja satamien sijainnit suhteessa varastoihin jne.), mutta ydinkärjet sijoitetaan kallioluoliin, jos vain mahdollista. Murmanskin alueella kaikki pommittajissa, sukellusveneissä ja mahdollisesti pinta-aluksissa käytettävät ydinaseet on varastoitu kallioon. Noita varastoinnin ja kulkuyhteyksien muodostamisen periaatteita - siis logistiikkaa - olen käsitellyt tämän kirjoituksen lisäksi aikaisemmassa blogikirjoituksessa (US-blogi 11.10.2018)

Murmanskin alueella uudisrakentaminen on tapahtunut useimmiten niin, että laajalla aidatulla varastoalueella itse ohjukset ovat yleensä betonirakenteisissa bunkkereissa hajasijoitettuna onnettomuusturvallisuus huomioiden ja varastoalueen sisällä on erillinen aidattu ja vartiotornein tai -mastoin varustettu aidattu alue, josta on sisäänkäynti kallioluoliin.

Ydinaseiden operatiivinen käyttö lyhyen ja keskimatkan maalta laukaistavissa risteilyohjuksissa tai ballistisissa ohjuksissa on siis vain Venäjän poliittisen päätöksen takana. Asialle ei liene suurempaa estettä nyt INF-sopimuksen kariuduttua.  Suomessakin joudumme varautumaan Venäjän pienen tuhovoiman ydinaseisiin, jotka saavuttavat alueemme minuuteissa.

Ydinaseiden suhteen huolenamme ovat siis Iskander- ja Kalibr-ohjukset, joita Venäjä on jo säilönyt ja tulee säilömään maantieteellisen Baltian kilven alueelle. Kolme kriittistä aluetta Baltian kilven alueella ovat koko Murmanskin alue, koko Kaliningradin alue ja osa Leningradin alueesta Ylä-Laukaaseen liittyen.

Iskander-ohjuksien sijoittamisessa Murmanskiin ei ole järkeä, koska niillä ei olisi tyhjillä syrjäseuduilla erityistä tuhottavaa. Sen sijaan Kalibr-ohjusten sijoittamisessa Pohjoisen laivaston merialuksiin on järkeä.

                                                                                            ****

Venäjän ohjusvarustautumisessa INF-sopimuksen vastaisesti kysymys on pitkälti Yhdysvaltain ja Naton ohjuspuolustusjärjestelmästä ja Venäjän vastauksesta siihen. Tilanne muistuttaa hieman 1980-luvun alkupuolta, jolloin kyse oli Eurooppaan sijoitetuista keskimatkan ballistisista ydinohjuksista. Kyseisistä ydinaseista päästiin sopimukseen INF-sopimuksella vuoden 1987 lopulla, jonka nyt Yhdysvallat on oikeista syistä irtisanonut. Sopimukseen tuskin olisi tuolloin päästy, ellei Neuvostoliitto ei olisi ollut luhistumisen partaalla.

INF-sopimus on taustalla tämän päivän tilannetta analysoidessa. Putin otti ydinaseet esille tavatessaan Trumpin Helsingissä (Politico 7.8.2018). Putin esitti Helsinki-tapaamisessa uuteen START-sopimukseen johtavien neuvottelujen aloittamista sekä INF-sopimuksen täytäntöönpanoon liittyviä kysymyksiä ratkaistavaksi (”the implementation issues with the INF treaty”). SALT:n osalta Putinin huolena olivat avaruusvarustelu.

Venäjän INF-sopimusrikkomukset ja maalta laukaistavien ohjusten kantomatkojen kasvattaminen on huolestuttavaa Euroopan kannalta, mistä kertoo hyvin kuva 8. Kuvaan on piirretty 500 ja 2 000 kilometrin ohjuskantamarajat Venäjän maa-alueilta.

Kun katsoo Neuvostoliiton ja Venäjän käyttäytymistä toisen maailmansodan jälkeen, on havaittavissa tiettyä samankaltaisuuksia aikajaksoissa. Kyse on toisaalta Neuvostoliiton ja Venäjän ydinaseiden lukumäärästä ja tuhovoimasta suhteessa Yhdysvaltain ydinaseiden lukumäärään ja tuhovoimaan, toisaalta Neuvostoliiton ja Venäjän taloudellisesta voimasta. Tilanteessa on nyt hyvin paljon samankaltaisuutta 1980-luvun alkupuolen tilanteeseen.

Kun Neuvostoliitto tai Venäjä eivät ole kyenneet uudistaman talouttaan ja ovat jääneet yhä kauemmaksi länsimaista, on ratkaisuja haettu puolustuksen puolella ydinaseista. Maailmanpoliittinen vaikutusvalta on pyritty turvaamaan ydinaseilla.

Tulevat sodat ja aseelliset konfliktit ovat ohjussotia, joissa voi olla mukana myös pienen räjähdysvoiman ydinlatauksia ainakin uhkana. Suomi ei ole varautunut tällaisiin sotiin ja aseellisiin konflikteihin ollenkaan millään muotoa. Suomi vain kasvattelee sodan ajan joukkojen reservejään ja uskoo olevansa turvassa.

Heh-heh tuo Suomen turvassa olo suurilla miehistöreserveillä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (28 kommenttia)

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Olisikohan viisainta hankkia paljon Ranskan sotalippuja?

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Siis niitä, joissa on valkoinen risti valkoisella pohjalla?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Nuohan ovat Tanskan. Jokainenhan tietää Ranskalla sen sijaan olevan trikolori. En tiedä, miksi niitä pitäisi erityisesti Suomeen hankkia paljon.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

"mukana myös pienen räjähdysvoiman ydinlatauksia ainakin uhkana. Suomi ei ole varautunut tällaisiin sotiin ja aseellisiin konflikteihin ollenkaan millään muotoa."

Kun meillä ei ole ydinaseita, emmekä kuulu Natoon, miten voisimme sellaista ohjusmäärää torjua? Kattavaa ohjuspuolustusta ei taida ihan helposti saada aikaan.

Käyttäjän AriPesonen1 kuva
Ari Pesonen

Ydinasevaltiot eivät sodi keskenään. Natolla on ydinaseet ja Venäjällä on ydinaseet, Suomella ei ole. Ydinaseet luovat korkean hyökkäyskynnyksen, siitä kouluesimerkkinä Pohjois-Korea.

Kylmän sodan aikaan sekä Yhdysvalloilla että Neuvostoliitolla oli sijaissotijansa maiden ulkopuolella, mutta keskenään maat eivät koskaan sotineet. Ei Nato eikä Varsovan liitto, joiden turvallisuuden viimeinen lukko olivat siis ydinaseet.

Vietnaminkin sota tai Afganistanin sota olivat tavallaan etupiirikamppailuja, joissa vuodatettiin vietnamilaisten tai afganistalaisten verta toisena sotaosapuolena. Mailla ei ollut ydinaseita kuten Neuvostoliitolla ja Yhdysvalloilla oli. Jos olisi ollut, tuskinpa noita kahta veristä sotaa olisi koskaan käyty.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Pysyn täsmälleen sillä kannalla millä olen jo vuosia ollut. Suomi ei voi hirttää itseään Yhdysvaltojen jatkeena olevaan Natoon, sillä se on osa ongelmaa.

Suomi on strategisesti ajatellen vaa´ankieliasemassa, joka toisaalta on hyvä asia. Jos sen edut ymmärtää. Se seuraus sillä on että Suomen puolustuksen pitää perustua strategiaan. Ei kalustoon. Ei miehistöön.

Emme siis saa hirttää itseämme sen enempää Venäjään kuin Natoonkaan. Se joka paljastaa korttinsa, häviää pelin. Olennainen kysymys johon strategian on annettava vastaus on se, kuinka tämä mahdollinen (ehkä ydinaseinkin käyty) taistelu Yhdysvaltojen ja Venäjän välillä saadaan pidettyä pois Suomen maaperältä. Sodan päämäärä on aina suhteellisen aseman maksimointi. Niin nytkin.

Toisekseen ja edelliseen liittyen Suomen on pidettävä puolustusvalmius kaikesta huolimatta nousu-uralla. Sitä voidaan tarvita joka tapauksessa valttina myöhemmin.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

"Olennainen kysymys johon strategian on annettava vastaus on se, kuinka tämä mahdollinen (ehkä ydinaseinkin käyty) taistelu Yhdysvaltojen ja Venäjän välillä saadaan pidettyä pois Suomen maaperältä."

Uskotko ihan tosissasi, että tuo on yksinään "itsenäisen puolustuksen" varaan jättäytyneen Suomen päätösvallassa oleva asia?

Vai että siihen "strategian on annettava vastaus". No – antaahan kuulua...?

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Julkisesti huudeltu strategia ei ole strategia laisinkaan. Sen kuuluu olla vain korkeimpien päättäjien pään sisällä. Että siinä mielessä "nerokas" heittosi meni metsään. Ohi taisi mennä vaa´ankieliasemankin merkitys.

Käyttäjän AriPesonen1 kuva
Ari Pesonen Vastaus kommenttiin #13

Strategia on nimenomaan julkinen. Strategian toteuttamiseksi tehtävät teot - siis päämäärään johtavat teot - voivat sen sijaan olla myös sellaisia, joista ei etukäteen kerrota.

Strategiat ovat kyllä suurvalloillakin julkisia ja asiakirjoihin kirjattuja, niin Yhdysvalloilla kuin Venäjällä.

Esimerkiksi Yhdysvallat julkaisi viimeisen ydinasestrategiansa viime joulukuussa.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka Vastaus kommenttiin #16

Se strategia mitä käytetään tilanteen ollessa päällä ei voi olla julkinen. Tarkennan siis sen verran että tähän strategiaan viittasin kommentissani.

Nämä julkisethan voivat olla sen todellisen strategian peitteitä, eivät oikeita strategioita, kuten esim. Yhdysvaltojen "Tähtien sota".

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #13

No uskotko korkeimpien päättäjien pään sisällä nykyään todella olevan ihmeitä tekevän strategian, vai puuttuuko se sieltä vielä? Ari Pesosen ensimmäinen virke viestissä # 7. on se, mitä tähän mennessä on julkisesti kuultu toivotaan–toivotaan -strategiasta.

Osuvampaa kuin puhuminen vaa'ankielestä voisi olla puhuminen etumaastosta. Mutta oikeassa olet: kyllä tuo esoteerinen ja kryptinen puheesi meni ohi. Ole hyvä ja selvennä kaikin mokomin, jos vaikka olisi muitakin, joille se ei auennut.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Kohvakka voisi miettiä "mitä jos" -skenaariota. Tuo yleisluonteinen "Suomen pitäisi pysyä sivussa" ei auta yhtään tilanteessa jossa Venäjä hyökkää tänne.

Itse katson että Suomen pitää tehdä etukäteen kaikki mahdollinen jotta Suomi turvaa ko. tilanteessa huoltovarmuutensa ja taistelee tehokkaimmin ja mahdollisimman monen liittolaisen kanssa laajalla alueella, eikä siis pelkästään olla ottavana osapuolena Suomen alueella.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Ok, siis Naton artikla 5 suojaan. Se ongelma ehkä on, että kun nyt kehitellään näitä pienempiä, taktisia aseita, kynnys niiden käyttöön madaltuu. Pompeo, ainakin puheiden tasolla, esittää aggressiota Kiinaa kohtaan. Jos sellainen realisoituisi, siinä ne ydinasevaltiot sotisivat.

Käyttäjän AriPesonen1 kuva
Ari Pesonen

Suomi luottaa nyt sotilaalliseen apuun sotilaallisessa kriisissä EU-ja Nato-mailta. Ajatellaan, että mahdollinen apu korottaa myös Venäjän kynnystä hyökätä Suomeen.

Korottaako kuitenkaan, kun ei ole sopimukseen perustuvia sitovia turvatakuita?

Entäpä jos Venäjä valloittaisi pienen suikaleen vaikkapa Ahvenanmaata ja sen jälkeen uhkailisi EU-ja Nato-maita ydinaseilla Suomi-kysymyksessä: "jos puututte asiaan, Venäjä on valmis käyttämään teitä vastaan ydinaseita".

Tuon jälkeen auttajamaat Suomelle olisivat todella harvassa.

Venäjä toimi niin jo Krimin valloituksen yhteydessä ja teki Natolle selväksi, että jos puututte asiaan, Venäjä on valmis käyttämään ydinaseita. Nato-maat eivät puuttuneet asiaan.

Ydinaseet ovat siis tehokas uhkailuväline.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

"Heh-heh tuo Suomen turvassa olo suurilla miehistöreserveillä."

Heh-heh myöskin Vasemmistoliiton puheenjohtajan, Li Anderssonin irvokas julkinen "huoli" Suomen ilmavoimien "mitoittamisesta hyökkäyssotaan" peräti 64 monitoimihävittäjällä.

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/261401-ilmavoimat...

Ja voi Jessus, kun vertaa sitä Sergei Šoigun puheeseen joulun alla 2016.

http://eng.mil.ru/files/2016-12-22_MoD_board_exten...

Käyttäjän AriPesonen1 kuva
Ari Pesonen

Aikanaan kun kirjoittelin hävittäjähankinnasta ja kävin keskustelua asiaan vihkiytyneiden puolustusministeriön virkamiesten kanssa, niin totesivat, että huomioiden maan laajuus ja sijainti, hävittäjien lukumäärä pitäisi alkaa yhdeksällä.

Kun poliitikoilta saadaan suoraan vain noin 60 hävittäjää, se on myös Puolustusvoimien "virallinen" tarve.

Ei haluta antaa kansalaisille kuvaa, että ilmapuolustus olisi jotenkin puutteellinen puuttuvien hävittäjien johdosta.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

"INF-sopimus - Venäjän ydinkärki-Iskanderien on syytä huolettaa myös Suomea"

Ei huoleta ollenkaan.

Rikos ihmisyyttä vastaan on laajamittainen ja järjestelmällinen siviiliväestöön kohdistuva hyökkäys, johon liittyy Suomen lain määritelmän mukaan surmaamista, orjuuttamista, ihmiskauppaa, kidutusta, vahingoittamista, väestön tuhoamista, karkottamista tai pakkosiirtoa, kansainvälisen oikeuden vastaista vangitsemista, raiskaamista tai muuta seksuaalista väkivaltaa, pakottamista prostituutioon, raskauteen tai sterilisaatioon, rotuerottelua, tai jonkin ryhmän tai yhteisön vainoa poliittisen mielipiteen, rodun, kansallisuuden, etnisen alkuperän, kulttuurin, uskonnon tai sukupuolen perusteella tai niihin rinnastettavasti.
Suomen ja Maailman tärkein sopimus

Pariisin rauhansopimus solmittiin Pariisissa, Ranskassa 10. helmikuuta 1947. Asiakokonaisuudessa on huomioitava m m se, että sen "allekirjoittajina" ovat myös kaikki sodassa menehtyneet henkilöt, joista osa on Suomalaisia. Tärkein sopimus Suomen ja Maailman historiassa, on ollut ja on Pariisin rauhansopimus 1947, Rauha Suomen kanssa, II Osa, II Luku, 6:s, 7:s, 8:s ja 9:s artikla - nykyisiä nimiä käyttäen - Yhdistyneitten kansakuntien, Amerikan, Euroopan Unionin, Venäjän ja Suomen välillä.

Suomen Kansalle sekä Suomen Kansaa edustavalle valtiopäiville kokoontuneelle Eduskunnalle, on Suomen oikeuskäyttöpiirissä annettu kaikki oikeudet, kaikki valta ja kaikki vastuu ensisijaisesti suojella Suomen Kansaa.

Tarkoitusperien tunteminen tekee kenestä tahansa asian tuntijan

Pariisin rauhansopimus 1947, Rauha Suomen kanssa, on jokaisen neuvonantajan ensisijainen lähde. Se on kaikkien polittisten, sostilaallispolittisten sekä sotilaallisten arvioiden, johtopäätösten ja päätösten perusta ja kulmakivi. II Osa, II Luku, 6:s 7:s ja 8:s artikla ovat kaikista tärkeimmät, koska ne kumoavat kaiken toisen maailmansodan jälkeen levitetyn näennäistieteellisen propagandan ja valeuutisoinnin. Rauhansopimuksen tarkoitusperien tietäminen, tekee kenestä tahansa asiantuntijan. Yksi Rauhan-
sopimuksen tarkoitusperistä on kolmannen maailmansodan estäminen.

Suomen Kansan Perustuslaki tukee Pariisin rauhansopimusta ja sen §2:n mukaan;
2 § Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate
Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta. Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen. Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.

Lähde : Suomen Oikeusministeriön omistama ©FINLEX -sivusto
Valtion johto, poliittiset, sotilaalliset tai sotilaallisluontoiset järjestöt sekä muut järjestöt, jotka reaali- ja käsitteellistieteellisin perustein sanoin ja/tai teoin ovat rikkoneet tai rikkovat Rauhansopimusta, paljas-
tuvat koko Suomen Kansan sekä kaikkien Kansakuntien edessä maanpettureiksi. Pariisin rauhan-
sopimus 1947, Rauha Suomen kanssa suojelee kansaa ja valtiopäiville kokoontunutta eduskuntaa.

Se on täysin ymmärettävissä että "koulutus on ajasta jäljessä", kun vuonna 2018 lasten/nuorten on tiedettävä koulussa minkälainen yhteiskuntajärjestelmä oli Roomassa 2000 vuotta sitten, mutta Pariisin Rauhansopimuta 1947, Rauha Suomen kanssa, Osa II, Luku II, 6, 7, 8 ja 9 joka on Maailman tärkeimpiä sopimuksia tarkoitusperiaatteineen sekä sitä tukevaa Suomen Kansan Perustuslakia 1§ - 12§ ei opeteta koulussa.

Sitten ihmetellään miksi "Lapset eivät ole realiteetissä". Olisko niin, että he jotka ihmettelevät, ovat itse olleet lapsia, joille ei koskaan ole opetettu kyseessä olevaa Rauhansopimusta ja Lakia - että olisivat realiteetissä?

Lue lisää : http://www.mielipiteemme.fi/index.pl?sivu=arvioint...

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Ikivanha Pariiisin rauhansopimusko se takaa rauhan Suomessa. No huhhuh.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Kaveri on pihalla kuin lumiukko mutta noita riittää. Ei taida poika tietää että alkuperäisestä sopimuksesta ei ole jäljellä paljoakaan kun osapuolina olleet maat Suomi mukaan lukien ovat itse sopimusta muuttaneet mielensä mukaan.

Venäjän asearsenaalikaan ei kaveria huoleta joten nythän meillä on täällä palstoilla oikea sankari.

Käyttäjän MattiESimonaho kuva
Matti Simonaho

Jos arvioi yhtä naapurimaata, on kaikki naapurimaat arvioitava (Suomen Kansan Perustuslaki) : http://www.mielipiteemme.fi/index.pl?sivu=arvioint...

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

" ...tekee kenestä tahansa asian tuntijan"

Kylläpä olisikin helppoa, jos puheena olevat ongelmat olisivat pykäliä listaamalla ratkaistavissa. Ikävä kyllä, me emme vain elä sellaisessa maailmassa.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

"Ohjusvalmistaja Rosteh ja Venäjän puolustushallinto ilmoittivat vuonna 2017, että uudet päivitetyt Iskander-ohjukset tulevat käyttöön vuonna 2020"

Noihin ohjustukikohtiin ei taida ulottua mitkään "luottamusta herättävät tarkastukset"?

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Erittäin hyvä pointti. ETYK:n antamia valtuuksia paikan päällä tehtäviin tarkastuksiin ei liene kertaakaan käytetty Kaliningradissa, Lugassa tai muuallakaan, missä Venäjä rakentaa uutta offensiivista potentiaaliaan?

Käyttäjän AriPesonen1 kuva
Ari Pesonen

8.10.2018 oli Helsingin Sanomissa juttu otsikolla "Puolustusvoimat tekee yllätyskäynnin venäläisten eliittisotilaiden tukikohtaan":

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005857112.html

Kolmipäiväisen Wienin sopimuksen mukaisen arviointikäynnin kohteena oli 61. merijalkaväkiprikaati, joka on sijoitettu Sputnikiin Kuolan niemimaan luoteisosaan.

Ehkä seuraava arviointireissu pitäisi tehdä sellaiseen sotilasyksikköön, joka liittyy ydinasevarastoon ja ohjusbunkkeriin. Koordinaatit ovat jo siis tiedossa.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Mahtaako Wienin sopimus jättää takaportin arviointikäynnistä kieltäytymiselle, vai olisiko se aina sopimusrikkomus? – En äkkipäätä löytänyt netistä sopimustekstiä.

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Jenkeiltä hyvä taktinen veto aloittaa asevarustautuminen nyt kun Venäjä on taloudeltaan surkeassa jamassa ja maailmantalous on kääntynyt alamäkeen.

Jenkkien mielenkiinto asevarustautumisessa suuntautuu muuten Kiinaan, ei Venäjään. Vain Kiina pysyy vähän aikaa perässä kun jenkit alkavat laittaa rahaa uusiin järjestelmiin. Venäjä tietää surkeutensa ja sen että Kiina tulee olemaan se toinen maailmannapa, eikä Venäjä mahda kehitykselle mitään.

Kun seuraava taloustaantuma on tullut ja mennyt, Venäjä on tuskin enää pystyssä. Lähtökohdat kohdata pelkkä taantuma, ovat surkeat. Kun siihen liitetään asevarustelukilpa, Venäjän osa on olla suuri häviäjä.

Suomen pitää silti olla huolestunut tilanteessa. Venäjä ei siedä kasvojen menetystä ja joku tulee aina silloin kärsimään, yleensä joku pieni Nato-vapaa valtio.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Murmanskin alue olisi varmaan se otollinen tutkimuskohde, kun soppa nyt alkaa kiehumaan. Luulisi tuon nyt saavan aikaiseksi 2019, jos Venäjä nyt noudattaa Wienin sopimustakaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset