AriPesonen1

Helsinki-Vantaan jatkuvat vaaratilanteet - on vain ajan kysymys, kun rysähtää

Helsinki-Vantaalla vaaratilanne viime sunnuntaina: matkustajakone siirtyi luvatta kiitotielle toisen koneen valmistautuessa laskuun” (HS 28.2.2019).

Helsinki-Vantaan vaaratilanne: Norwegianin lentäjät eivät reagoineet ylösvetokäskyyn, kiitotiellä oli toinen matkustajakone - ’Tuurilla selvitty’” (IL 18.1.2019).

Helsinki-Vantaan vaaratilanne: Norran ATR-72 ylitti ajoneuvon arviolta 180 metrin korkeudella” (Keski-Pohjanmaan kirjapaino 24.1.2018).

Helsinki-Vantaalla vakava vaaratilanne – Finnairin lentokone vähällä törmätä SAS:n koneeseen” (Keski-Uusimaa 29.6.2017).

Helsinki-Vantaan vaaratilanne: ’Huonommalla säällä tilanne olisi voinut olla toinen’" (Pohjalainen 31.10.2016).

Vakava vaaratilanne Helsinki-Vantaalla” (Vantaan Sanomat 13.2.2013).

Helsinki-Vantaan vaaratilanteet tutkitaan tarkkaan lentoturvallisuuden takaamiseksi” (Finavia 25.1.2018):

Ensimmäinen vaaratilanne sattui 23. tammikuuta [2018]. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan lennonjohto antoi tilanteessa matkustajalentokoneelle lähtöluvan kiitotielle, jonka alueella oli samanaikaisesti luvallisesti kolme työkonetta.

Edellä 23. tammikuuta tapahtunut läheltä piti -tilanne koskee edellä mainittua Keski-Pohjanmaan kirjapainon uutista 24.1.2018 (Keski-Pohjanmaan kirjapaino 24.1.2018).

Toinen vaaratilanne sattui 24. tammikuuta [2018]. Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan liikesuihkukone rullasi Helsinki-Vantaalla lennonjohdon ohjeiden vastaisesti kiitotielle, jolle oli laskeutumassa luvallisesti matkustajalentokone. Lennonjohto kuitenkin puuttui tilanteeseen.”

                                                                                         ****

Finavian ”Helsinki-Vantaan vaaratilanteet tutkitaan tarkkaan lentoturvallisuuden takaamiseksi” -otsikko on  nyt viimeistään tämän päivän jälkeen sangen koominen.

Finavialla neuvoksi: pelkkä tutkinta ei riitä vaan vain todelliset toimet ongelman poistamiseksi riittävät.

Tammikuun 18. päivä tapahtuneen Norwegianin suihkukonetta koskeneen vakavan lentoturvallisuusvaaratilanteen jälkeen päätin, että kun seuraava vaaratilanne Helsinki-Vantaalla tapahtuu, kirjoitan Helsinki-Vantaan lentoaseman lentoturvallisuudesta blogikirjoituksen.

Enpä tuolloin uskonut, että joudun kirjoittamaan jo kuukauden päästä.

Oheiset edellisen luvun uutisotsikot kuvaavat vain niitä tilanteita, joissa lento-onnettomuuden vaara on ollut ilmeinen Helsinki-Vantaan lentoasemalla aseman lentoturvallisuudesta vastaavan henkilökunnan, aseman lentoturvallisuusjärjestelyiden ja Suomessa lentoturvallisuutta valvovavan viranomaisen  - Traficomin - vastuulla.

Kaikki edellä luetellut tapaukset viittaavat puutteisiin joko lennonjohdossa tai lennonohjaukseen lentoaseman alueella ja kiitoteillä, - siis itse lentoaseman vastuulla oleviin toimiin. Jos lentoasemalta ja sen lennonjohdosta ohjeita on annettu, ne eivät ole tavoittaneet ilma-alusten kapteeneita niin, että vaaratilanne olisi saatu eliminoitua tapauksissa, joissa lentoasema voisi vaikuttaa lentoaluksen toimintaan. Jos ohje ei mene perille, ohjeen antajan on aluksi syytä katsoa peiliin.

En kirjannut oheiseen listaan tapauksia, jotka viittaavat puutteisiin osittain tai täysin itse ilma-aluksen turvallisuustoiminnassa, josta esimerkkinä uutisotsikko ”Mahdollinen vaaratilanne Helsinki-Vantaalla: Portugalilaiskone lähti ilmaan siivet jäässä” (Lapin Kansa. 30.4.2017). 

Helsinki-Vantaan lentoturvallisuudessa mättää nyt siis pahoin. On jo mättänyt kiihtyvällä vauhdilla vuosien ajan ilman, että todellista puuttumista asiaan Suomen lentoturvallisuusviranomaiset - siis Traficom (entinen Trafi) - olisivat tehneet. Prosesseja, joilla ennalta pyrittäisiin vaaratilanteiden synnyttämistä eliminoimaan, ei ole kehitetty lentotoiminnan kasvaessa.

Trafi ja nykyinen Traficom eivät ole tehneet käytännössä yhtään mitään lentoturvallisuuden eteen, vaan turvallisuusasiaa on yritetty ulkoistaa pitkälti Finavialle. Tämä on sitä nyt Suomessa kuuluisaa itsevalvontaa, johon ei enää luota kukaan. Itsevalvonta on kirosana, jolla ei ole enää syytä yhtään rasittaa Suomen kansaa.

Kaikissa edellä mainituissa läheltä piti -tilanteissa  kyse on ollut lentoturvallisuuden puutteellisista järjestelyistä ja etenkin ihmisten toiminnan valvontaan liittyvistä turvallisuuspuutteista, joita viimeistään nyt on pidettävä jatkuvasti toistuvina  ja siksi vakavina.

Kyse ei ole enää yksittäistapauksista vaan vaaratilanteiden järjestelmällisyydestä, mikä viittaa puutteisiin Helsinki-Vantaan lentoaseman turvallisuusohjeistuksessa, lentoturvallisuusvalvonnassa ja viranomaistarkistuksissa. Nuo kaikki jatkuvina turvallisuusongelmina näkyvät puutteet voidaan toki korjata puuttumalla tarmokkaasti prosesseihin.

Kaikesta tuosta valvovana viranomaisena vastaa Suomessa lentoturvallisuudesta vastaa nyt Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, joka vielä viime vuoden puolella oli vielä Trafi.

Jos Helsinki-Vantaan lentoasemalla rytisee kunnolla niin, että yksikin ihmishenki menetetään, Traficom ja sen vastuussa olevat virkamiehet on syytä haastaa oikeuteen.

Helsinki-Vantaalla turvallisuusjärjestelmät ei ole ollenkaan kehittyneet lentoaseman kasvun myötä. Suosittelisin Traficomissa ja myös Finaviassa työskenteleville opintomatkaa vaikkapa Lontoon Heathrow’n lentoasemalle, niin suuren lentoaseman toiminnan logiikka lentoturvallisuusjärjestelyineen aukenisi.

Vaaratilanteet Helsinki-Vantaalla alkavat nyt olla vähintään kuukausittain tapahtuvia, ja tällä trendillä vakava lento-onnettomuus lentoasemalla on vain ajan kysymys.

Traficom, ottakaa nyt viimein homma tosissaan. Sama koskee Finaviaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Olen itsekin ihmetellyt suurta määrää vaaratilanteita. Olisi paikallaan nimittää jo nyt kansainvälinen tutkintakomissio, ennen kuin se se on pakko nimittää.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Ferrarin viime vuosi oli jatkuvaa koheltamista ja kun mekaanikko viimein jäi renkaan alle Kimi Räikkönen totesi hänen "huonosta onnestaan" seuraavaa: "Rehellisesti sanoen en usko, että sillä oli mitään tekemistä onnen kanssa. Se on vain juttu, joka meidän pitää tehdä paremmin."

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

" Tämä on sitä nyt Suomessa kuuluisaa itsevalvontaa, johon ei enää luota kukaan. Itsevalvonta on kirosana, jolla ei ole enää syytä yhtään rasittaa Suomen kansaa"

Tässä juuri on koko asian ydin. Kukaan ei välitä.
Sama koskee tieliikennettä.
Pelkät peltipoliisit eivät turvallisuutta takaa.
Valtio ulkoisti yleisiä teitä kuntien ja kaupunkien vastuulle ja vähensi näin kustannuspainettaan. Lisäksi pääteiden vastuita turvallisuudessa siirrettiin niin ikään kuntien kontolle ja tietenkin veronmaksajien niskaan.
Esimerkiksi viime syksynä Juvalla oli palanut rekka 5-tiellä sulkuviivan kohdalla kuukausi tolkulla, eikä kukaan ELY keskusta myöten lotkauttanut korviaan turvallisuusuhan poistamiseksi.
Herrat olivat kuulemani mukaan lomilla.

http://reijopaunonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2630...

Käyttäjän ZeiEizh kuva
Juha-Matti Hakala

Ainahan se on. Aika vaan on suhteellinen.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Vanhusten hoito saadaan kuntoon kun lakiin kirjataan luku 0,7. Mikä luku pitäisi kirjata lakiin, että lentoturvallisuus tulisi kuntoon?

Jukka Ryhänen

Tämä on loogista jatkumoa sille että luunappien antaminen lapsille kiellettiin samoin kuin muukin ruumiillinen kuritus. Lasten pitää antaa möykätä ja sotkea vapaasti.

Kukaan ei ota lentokentän väkeä korvasta kiinni ja anna piiskaa.

Mätä Suomi romahtaa yhä nopeammin.

Käyttäjän Lumedemokratia kuva
Esa Heikkinen

Erittäin hyvin sanottu ja pätee koko yhteiskuntaan. Kukaan ei enää vastaa mistään, poliitikot eivät ole kansan asialla vaan ajavat pelkästään omia etujaan jne.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Olisiko sillä edes vähäistä merkitystä, ettei koulutettavilta lennonjohtajilta vaadita enää lentäjän lupakirjaa, kuten joskus takavuosina vaatimus kuului? Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei lentokokemusta omaamaton lennonjohtaja välttämättä ymmärrä sitä, mitä lentokoneessa tapahtuu ja tehdään nousua ja laskua edeltävissä valmisteluvaiheissa.

Toinen, pelottavampi vaihtoehto on se, että valtiolle typilliseen tapaan henkilökunta on vedetty niin minimiin, että suorastaan sattumuksia odotellaan.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Helsinki-Vantaa nyt tuskin on mikään vaativimmista kentistä lennonjohtajille, jos sitä verrataan kansainvälisiin lentokenttiin.

Aikanaan oli televisiossa dokumentti Heathrown lentokentän lennonjohtajien työpäivistä. Ainakin itselle jäi se kuva, että lennonjohtajat työskentelivät siellä vaativissa olosuhteissa uskomattoman täsmällisesti ja keskittyneesti taustalta vielä kaikki toimenpiteet varmistettuina.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Jos Helsinki-Vantaan lentoasemalla rytisee kunnolla niin, että yksikin ihmishenki menetetään, Traficom ja sen vastuussa olevat virkamiehet on syytä haastaa oikeuteen."

Tuo on liian yksioikoisesti ajateltu. Noissakin vaaratilanteissa on parissa kohden selvästi havaittavissa, että kyse on ollut lentäjien virheestä. He eivät ole noudattaneet lennonjohdon ohjeistusta. Minkäs sille lennonjohto mahtaa. Olen muutaman kerran ollut koneessa, joka on laskeutumisvaiheessa joutunut vetämään takaisin ylös hyvinkin matalalta ja viime tingan tuntuisesti. Ne tapaukset ovat kaikki sattuneet muualla kuin Vantaalla.

Käyttäjän AriPesonen1 kuva
Ari Pesonen

Minä epäilen, että Helsinki-Vantaan turvallisuusjärjestelyt eivät ole kehittyneet lentokentän lentoliikenteen kasvun vauhdissa.

Kuinka turvajärjestelyitä on kehitetty kasvavan lentoliikenteen tahdissa, kun koneita alkaa tulla ja lähteä joka minuutti? Kyse on turvallisuuskäytänteistä.

Onko lennonjohdon miehitys riittävä? Onko maapäällä liikenteen valvonta riittävää?

Nuo asiat olisi syytä selvittää.

Kyllä minä hieman sälytän lentoaseman vastuulle lentokapteenien toimintaa lentokenttäalueella mukaanlukien nousut ja laskut. Onko ohjeistus ollut oikea-aikaista, riittävän vaativaa, käskevää jne. Onko kehotuksia toistettu niin kauan riittävän ponnekkaasti niin, että kapteenin toiminta on muuttunut.

Esimerkiksi, jos tuon portugalilaiskoneen jäänestotoimet eivät ole olleet kunnossa eivätkä riittävät, miksi lennonjohto ja lentoaseman valvonta on päästänyt koneen ylipäätään nousemaan? Lähtölupaa ei olisi pitänyt myöntää, jos kone ei ole lentokuntoinen. Sama kuin humalassa oleva lentokapteeni päästettäisiin lentokoneen rattiin.

Haastaminen oikeuteen oli tarkoituksellinen kannanotto saada viranomaiset toimimanaan lentoturvallisuuden varmistamiseksi samalla tavalla kuin lennonjohdon on saatava lentokapteenit toimimaan lentoturvallisuuden varmistamiseksi.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

On hyvin mahdollista, että Helsinki-Vantaa rajusti kasvaneena kenttänä liikenteensä osalta todellakin laahaa jäljessä niin miehityksen määrän kuin prosessien kehityksenkin kohdalla. Siitä olen samaa mieltä. Mutta ei siellä kuitenkaan toistaiseksi ole suuria onnettmuuksia sattunut.

Varmaan kriittisin lentokokemukseni läheltä piti tilanteena tapahtui, kun 90-luvulla olin talvi-iltana lähdössä Oslon lentokentältä Malmöseen. Kone oli potkurikone ja ulkona satoi pakkastuulessa jonkinlaista hienon hienoa jäähilettä. Kun kone oli miltei lähtökiitonsa lopussa nousemaisillaan ilmaan, kuului moottreista voimakas kirskunta. Pilotti painoi jarrua ja kone jatkoi matkaansa kiitoradan päässä olevan lumikinoksen eteen.

Kului pari minuuttia eikä mitään tapahtunut, lentoemäntäkin oli poistunut ohjaamon puolelle. Sitten meille kuulutettiin, että palaamme terminaalille odottelemaan. Palattuamme terminaalille, siellä kuulutettiin viiden minuutin kuluttua, että kenttä suljetaan tältä vuorokaudelta ja matkustajia kehotetaan poistumaan terminaalista.

Mitenkähän siinä olisi käynyt, jos kone olisikin ehtinyt nousta ilmaan ennen sitä moottorivikaa?

Käyttäjän ilkka07kiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

Kuolema herättää ihmisiä ajattelemaan ja tajuamaan, että jotain vakavaa on nyt tapahtunut. Ainakaan kovin usein eivät kuolleet enää herää henkiin vaikka kuinka rukoiltaisiin. Elämä on turvattava tässä ja nyt.

Kyllä Helsinki-Vantaan lentokentän henkilökunnan olisi tartuttava asianmukaisiin toimiin jotta se suuronnettomuus jäisi toteutumatta. Varoitussignaalit on jo annettu.

Käyttäjän MerviSyvaranta kuva
Mervi Syväranta

Eduskunnassa avustajana toimiessani keskustelin useasti aluelennonjohtajien kanssa, jotka vastaavat kaikesta Suomen yläpuolisesta lentoliikenteestä, poislukien juuri nousevat tai laskeutuvat koneet (jotka ovat lähilennonjohdolla). Selkeä viesti oli, että turvallisuutta ei ymmärretä Finavian johdossa (eikä ANS Finlandin johdossa, johon lennonvarmistus eli lennonjohto kuuluu nykyään). Eikä sitä valitettavasti ymmärretä Trafissa eikä ministeriössäkään, mitä tulee juuri lennonvarmistukseen. Käytännössä Trafi ja ministeriö antavat Finavian (ANS:n) tehdä, mitä se haluaa, lennonvarmistuksen suhteen. Ja firmojen johtoa ei kiinnosta. Kuvaavaa on, että heitä kiinnosti alkaa neuvotella lennonjohtajille riittävästä tutkakuvasta armeijan kanssa vasta, kun olin tehnyt asian julkiseksi blogissa. Mitä ilmeisimmin asia ei silti ole tullut kuntoon vieläkään, kuten ei varmaan mikään muukaan, mistä aluelennonjohtajat olivat huolissaan. Minulla riittäisi tästä vaikka mitä sanottavaa, mutta käykää kurkkaamassa aiheesta Uuteen Suomeen kirjoittamani blogit. Löytyvät helposti toki myös omilta sivuiltani mervisyvaranta.fi, kun malttaa plärätä vanhempiin otsikoihin.

Käyttäjän AriPesonen1 kuva
Ari Pesonen

Kiitos paljon hyvästä ja asiantuntevasta kommentista. En oikein löytänyt tämän lentoturvallisuusasian blogia, joten jos aikaa, laita linkki tähän perään.

Suomalaisviranomaisilla on hieman halukkuutta yrittää siirtää vastuutaan toisille viranomaisille. Kun yksityisiä toimijoita tulee mukaan, perinteistä viranomaisvastuuta ollaan halukkaita sitten siirtämään myös yksityiselle puolelle tavalla tai toisella. Tuo on siis vain yleishuomautus suomalaisviranomaistoiminnasta. Ehkäpä omavalvontaan muoti-ilmiönä ollaan tykästytty liikaa.

Valviran ennalta ilmoittamat valvontaiskut hoivakoteihin ovat osoitus valvonnan tärkeydestä. Tuorein esimerkki: https://www.talouselama.fi/uutiset/te/3b3ddf0d-39a...

Traficomin tuore ilmailun turvallisuustavoitteiden seuranta löytyy Traficomin sivuilta: https://www.liikennefakta.fi/turvallisuus/ilmailu

Ilmailun havaituista poikkeamista raportointi Traficomiin on yli puolitoistakertaistunut vuodesta 2016. Raportoinnin määrä on noussut noin kuudesta tuhannesta yli yhdeksään tuhanteen. Vuonna 2007 raportoitiin vain kahdesta tuhannesta poikkeamasta, nyt siis lähes kymmenestä tuhannesta.

Mistäköhän tuo kertoo? Ei voi perustella määrää sillä, että raportointikynnys olisi laskenut.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset